måndag 14 maj 2012

Gästinlägg från Magnus Alexandersson

2012.05.14

En bild från dagens Sverige härom veckan.

 
Arbetsförmedlingen betalar tillbaka 18 miljarder!!! till staten för oanvända medel. En företagare i matbranschen klagar på alla ansökningar genom Arbetsförmedlingen från arkitekter, ingenjörer och andra med akademisk examen. Detta innebär en massa meningslös och tidsödande administration för honom då han önskar personer med "matkunskap och bakgrund"...så när ska vi få en Arbetsförmedling som blir en service för medborgarna och inte kontrollinstans? Genom Fas3 t.o.m en sorts "uppfostringsanstalt" ? Jag har inga mirakellösningar på sänkt arbetslöshet men efterfrågan på arbetskraft måste ju vara det avgörande? Efter att forskare, förra året, framhöll att 50 % av arbetskraften i Sverige har ersatts av datorer och robotar sedan 1986 har jag tjatat om sänkt arbetstid. Nu stämmer Göran Persson in med annan statistisk data – ”Vi ska ha så bra löner som inflationen tål, men min uppfattning är samtidigt att vi kan fortsätta att korta arbetstiderna, man ska inte glömma att vi i dag arbetar allt mer effektivt och rationellt.”

Persson använde USA som exempel och sa att landet i dag producerar lika mycket som år 2008, men i dag med sex miljoner människor färre på arbetsmarknaden. Det är samma utveckling han tror att Sverige kommer att gå emot. ”Är det då meningen att en mindre grupp ska fortsätta att jobba 40 timmar i veckan. Kanske kan man utnyttja utvecklingen och istället förkorta arbetstiden och sätta fler i arbete, menar Persson.” Men för dagen verkar sänkt arbetstid betraktas som jordens undergång. Oavsett om du är examinerad arkitekt eller har nedsatt arbetsförmåga p.g.a taskig rygg kan du eventuellt "fasas ut" med moraliska predikningar, det är nästan så jag tror att Alliansens nästa förslag blir att förbjuda maskiner i jordbruket så att folk "får ett arbete i att gräva, det är väl ändå bättre än att vara arbetslös?"
 

Klicka på bilden för bättre skärpa

ANGÅENDE FAS 3
 
Jag var troligen en av de första som "hamnade" i Fas3, där jag befann mig under en kort tid. Jag reagerade väldigt starkt på denna "åtgärd" då den presenterades 2007 och förstod snabbt hur det kunde bli, och det blev t.o.m värre än vad jag oroade mig för, vilket vi nu dag för dag blir medvetna om. Jag skrev väldigt tidigt till politiker i båda lägren och ett antal fackförbund och journalister. Förutom de överlevnadsfientliga villkoren är egentligen det mesta allvarliga, enligt min mening, att denna åtgärd är djupt odemokratisk, t.o.m ett brott mot demokratiska principer. Trots detta har jag egentligen inte fått ett erkännande (inte ens från vänster-politiker i riksdagen) för denna uppfattning, vilket oroar mig. Fas3 påminner mig om någon diktatur, likt f.d. Östtyskland, Nazi-Tyskland eller någon tidigare motsvarighet i Latinamerika. Stat och myndigheter ska inte tillåtas att anvisa och dirigera medborgarna! Möjligtvis under katastrofala omständigheter, men inte annars! Dessutom existerar, såvitt jag vet, ingen arbetsplikt i lagen. Vinner man 20 miljoner på Lotto är det upp till en själv om och hur man arbetar.

Jag är ingen tekniknörd och tror inte att människans tillvaro ska bli totalt "teknifierad". Men jag tror att tekniken skulle kunna frigöra människan något mer, men under en tid har det blivit precis tvärtom. Gruvdriften i Norrland (bl.a stora inkomster till staten) bedrivs mestadels med robotar, inom 5-10 år tror jag att de flesta kassörskor/kassörer blir utan arbete, i Tokyo finns det robotar som steker hamburgare. Många människor kanske fortfarande skräms av denna utveckling, men det beror ju bl.a på att det "heliga talet" 40 timmars arbetsvecka inte får ifrågasättas. Fram till andra världskriget arbetade de flesta medborgarna i lantbruket, idag är det väl knappt några procent? Samma utveckling har skett inom industrin. Om man med allvar strävar för att alla människor hittar möjligheten att försörja sig, tror jag inte längre att 40 timmar är realistisk, och varför önskvärd? Är 20-30 timmar en hemsk tanke?

En annan sak som retar mig, är att få verkar tänka på att de människor som har lägst inkomster, PROPORTIONELLT sett betalar MEST skatt av alla. Förutom moms på mat är ju moms och konsumtionskatter över 50% på t.ex el och bensin. Befinner man sig t.ex. i Fas3, kommer allt man tjänar att konsumeras upp i det man måste köpa för att överleva. Alltså beskattas all inkomst ytterligare mellan 10-60 %! Det är ju skillnad om man har pengar över, dessa väljer man själv att använda, alltså man väljer själv om de blir ytterligare beskattade. (Vill tillägga, att jag förstås inte är någon fanatisk "skattesänkare").



OK...avslutar här...man kan kanske trösta sig med att den nuvarande politiken är helt misslyckad...hoppas aldrig dessa tankar utbreder sig efter 2014...jag har för stunden "privilegiet" att slippa terroriseras av denna...men jag sitter inte säkert och kan återigen hamna under den absurda arbetsförmedlingen med förmaningar .m.m. Jag vet hur det känns...var orolig att förlora allt...och idag är situationen potentiellt så för i stort sett alla medborgare...man är inte säker ens om man har en högre utbildning med akademisk examen...alliansen slösar bort resurser och bokstavligen förstör människor...



Magnus Alexanderson
 
 

 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar