tisdag 11 september 2012

Mera om FASORNA och arbetsmarknaden snappat på facebook

Idag när jag besökte Facebook så kunde jag läsa följande:


"Hej!

Jag går genom arbetsförmedlingen på MIROI i Hudiksvall. Då jag före sommaren hade haft praktik på 6 månader så fick jag ett ultimatum av arbetsförmedlingen i Hudiksvall för att få behålla min ersättning från försäkringskassan vilket var att skriva in mig och börja gå på kurs hos MIROI.
Jag vill med detta brev försöka göra folk uppmärksamma på vad det egentligen är för företag som arbetsförmedlingen har anlitat, för det kan inte stämma att få bete sig så som de gör.

Jag kan utan att överdriva eller ljuga säga rakt ut deras kurser hittills inte varit något annat än ett dåligt skämt och en stor besvikelse. Jag har pratat med flera av de andra kursdeltagarna och ingen av dessa har något positivt att säga om dem heller, (utan de har snarare uttryckt att de känner sig idiotförklarade av kursledarna och tar kurserna som ett jävla hån).

Först och främst är det på tok för många deltagare med på kurserna, nu i sommar har vi ibland varit upp till 55 kursdeltagare som har fått trängas i ett rum som är alldeles för litet för så många och det har då även blivit väldigt dålig luft.
För att ni ska förstå vad jag är missnöjd över är här några exempel på vad kurserna har bestått av (detta är bara några av många exempel):

Exempel 1: En av kurserna bestod i att vi skulle sitta där inne i rummet och tillsammans se en svensk långfilm ("Underbar och älskad av alla", en komedi som handlar om en kvinna som ljuger till sig ett jobb på dramaten) och relatera till oss själva. En annan deltagare lämnade i protest rummet då hon hade varit tvungen att väcka sina småbarn och lämnat de på tidigt på morgonen för att åka in och se en komedi. Några av de andra dittvingade kursdeltagarna reste sig då också och gick i protest (jag hade gjort detsamma om det inte varit för att jag skulle haft möte med min jobbcoach direkt efter). Kursledarna satt sedan och åt popcorn och skrattade genom hela filmen medan resten av oss deltagarna antingen satt tysta eller sov genom filmen.

Exempel 2 och 3: En annan dag blev alla vi kursdeltagare utskickade på stan 9:30 i grupper på fyra och fyra med uppdrag att gå in i affärer och titta på de som jobbar där för att se hur de bemöter kunder. Kursledarna hade tydligen missat att nästan ingen affär i lilla Hudiksvall öppnar först efter klockan 10:00.
Veckan därpå blev vi återigen utskickade på samma sätt för att låtsas vilja handla för att se hur vi blev bemötta, återigen innan knappt några affärer ens hade öppnat

Dessutom känns det verkligen meningslöst att när man har har fått höra av sin jobbcoach där att man absolut inte ska ändra på något i sitt personliga brev och cv sedan bli tvingad att sitta en hel dag och höra på hur man ska skriva personligt brev och cv.

De är dessutom väldigt dåliga på att informera deltagare om ändringar i schemat och ändring av dagar vilket har resulterat att många av oss har åkt in helt i onödan när det inte ens har varit någonting. Många av oss åker över 6-7 mil för att ta oss dit. Vi har bett om att de ska meddela när det är ändringar i schemat, men de tyckte att det var för mycket arbete för dem.

Med tanke på att MIROI tjänar pengar på varje kursdeltagare som arbetsförmedlingen sänder dit är det skamlöst att de kan hålla på såhär. Det är helt otroligt hur de kan utnyttja människor med staten som bidragsgivare bara för att gömma folk i statistiken. Det är uppenbart att de tar in mer folk än de kan hjälpa för pengarnas skull plus att kurserna är rent nonsens. Det är skrämmande och kan inte stå rätt till. De gör sig verkligen förtjänta av benämningen "vuxendagis" då deras kurser mest verkar gå ut på att idiotförklara vuxna människor med meningslösa kurser som aldrig kan leda till ett jobb.

/ Arg och besviken dittvingad kursdeltagare"

 
Det är alltså sådant här som man blir skickad på via Arbetsförmedlingens FASOR. Innan man till sist träder in i FAS 3, sysselsättningsfasen.

Vet egentligen inte huruvida denna person ingår i JUG eller inte, kan vara så att det istället handlar om ett projekt inom arbetsförmedlingens jobbgaranti för ungdomar eller någon annan åtgärd med aktivitetsstöd. Hur som helst så är det helt sjukt att det får gå till så här. Att skattebetalare har rätt att veta vart deras pengar går är väl ändå det minsta man kan begära? Det är skönt att några arbetslösa vågar tala om hur de behandlas. Önskar det vore fler. Önskar även att människor som idag har lyckan att ha ett lönearbete ville vara med och protestera mot denna behandling mot arbetslösa och sjuka i Sverige idag.



Något annat som jag snappade upp idag på facebook var ett inlägg från IF Metall där de hade länkat följande länk till Youtube:

 
 
Visste du det här? Det hade jag inte en aning om. Har inte läst om det någonstans. Man har smygsänkt semesterersättningen till lönearbetare. Tror detta har skett i skymundan. Tror att många människor med mig ,är helt ovetande av detta. Jobbskatteavdrag, jovisst. Hur åts det upp? Finns det kanske fler smygförändringar som man inte känner till? Har du några tips? Hör gärna av dig.
 
Det finns en efterlysning på facebook som gäller dig i FAS 3
Hanna Falkdal skriver där: Någon som känner nån som känner nån i Umeå som vill bli intervjuad om hur det är att vara långtidsarbetslös/ fått sysselsättning via fas 3? Jag är journaliststuderande och ska skriva en artikel om detta. Vore tacksam för tips! :) Kontakta mig på: Hanna_falkdal(at)hotmail.com
 
Jag vill också passa på att puffa för några andra bloggare som brukar skriva om FAS 3.
 
Rekommenderar:
 
 
Kan också rapportera om något positivt mitt i allt elände...
 
Värnamo.nu skriver:
 
"Man måste inte skina av glädje över att Arbetsförmedlingen ordnar en arbetspraktik inom fas 3.


Det är innebörden av en dom i kammarrätten. Förmedlingen drog in placeringen för en kvinna på drygt 50 år från Värnamo med motiveringen att hennes respons präglats av ”aggressivitet och ifrågasättande” vilket ansågs vara ”ett uttryck för ointresse”.

Kvinnan skrev dock på pappren för praktikplatsen och har därmed inte avvisat den, sa förvaltningsrätten. Något skäl för Arbetsförmedlingen att rata kvinnan fanns alltså inte. Förmedlingen tog strid i kammarrätten, men förlorade även där."
 
Det känns ju skönt att veta i varje fall att man inte behöver jubla över en FAS 3 placering när man skriver på papprena. Det har ju tidigare rapporterats om människor som blivit av med sin ersättning för att de uttalat sig negativt. Då mot sin specifika anordnare. Nu var det troligen inte det som var fallet. Jag satt själv hos min platsförmedlare och grät när jag gick in i FAS 3. Det är fullkomligt normalt att reagera så om man är en socialt fungerande människa som tvingas in i denna förnedrande och kränkande åtgärd, sysselsättningsfasen, som kallas FAS 3 i folkmun.

Sist men inte minst vill jag meddela att ytterligare 133 personer skrevs in i FAS 3 i förra veckan. Nu är antalet i FAS 3 31.966 individer! 
 
Ha en trevlig eftermiddag!

Irene
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


1 kommentar:

  1. instämmer till fullo,sammma skit i helsingborg.lägg ner skitet

    SvaraRadera