onsdag 8 maj 2013

Nu blir det STORSTREJK mot FAS 3

Idag startades det upp en ny grupp på Facebook, Det ska bli Storstrejk mot FAS 3 i slutet av denna månad... hoppas att ALLA FAS 3 vågar haka på. För det är sannerligen DAGS att de i FAS 3 samlar sig och sätter ner foten.


Att vara arbetslös i Sverige idag är sannerligen inte alls kul och det kan även drabba hårt om man råkar göra en miss...  fick tag i detta inlägg idag... det är rent ut sagt förfärligt! Ska det få vara så här?

"Hej, jag fick stora problem o skickad fram o tillbaka pga AMS, när ja kollade upp dagen då ja stämplade ut, det skulle va den 19 april "Trodde jag" men visade sig vara den 6 april ja kom in i fas1 den 20 april .... Fick panik när ja upptäckte felet, att mina pengar mellan den 6-19 april inte kom in på kontot (fast än man e arbetslös så har man ju räkningar)...  
Tog mig omg till AMS den hanläggaren ja mötte dissa mig o sa att han inte kunde backa tiden om inte facket o jag kunde bevisa vilken dag ja stämplade ut (ändå hade ja med mig papper från facket som bevis) men detta hjälpte inte.... Ja blev så klart irriterad, men han vräkte ur sig att ja skulle gå till socialen eller min pappa !!!!!!  
Dagarna gick i ständig oro för hur ja skulle lösa detta, min tilldelade hanläggare va på semester så fick snällt vänta tills han va tillbaka.... Ringde honom och snabbt som en plätt fixade han felet suck.... Men men då återstod ju ännu två veckor tills man fick pengar av Försäkringskassan fick klartecken att skicka papper till dom den 6 maj då hade april månad gått och man sitter i skiten den 6 maj skulle ja även infinna mig på en hemlig ort, 9mil tur/retur, för att sitta där o lyssna på dom om hur man söker jobb 8 timmar om dagen ...  
Jag frågade dom hur har ni tänkt att ja ska ha råd med detta när de e typ 2 veckor kvar innan ja har pengar.... De va tydligen inte deras problem ja fick bara lösa de om ja skulle få några pengar alls Nu har ja vart utan inkomst i snart 1,5 månad och de lär ju inte bli enklare om man inte hinner hitta jobb innan man hamnar i fas3 ..... Kände att ja ville skriva av mig lite"

         Jag har ändrat lite i inlägget för att personen i fråga önskade vara anonym.

 

 Nu laddar vi för storstrejken. Du hänger väl med? 27-31 Maj, på din ort!



Gå gärna med i gruppen på Facebook. Den hittar du här: https://www.facebook.com/groups/462178830517762/





 
 
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. JA! Fast jag inte ens är inskriven i FAS3.

    SvaraRadera
  2. Min sambo är i Fas3 men han är rädd för att alla som strejkar kommer att bli avstängda och vi måste ju ha något att leva på! Jag har bara sjukersättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla har rätt att gå till AF som sitter fast i FAS 3. Enligt gruppen på FB så är förslaget hur det hela ska gå till följande:

      Liten INSTRUKTION hur detta ska gå till.
      1 DU går till din tilldelade FAS 3 plats varje morgon alla dagar och ""klockar in dig""
      2 Du säger att du måste till Arbetsförmedlingen (aviserad arbetsgivare/anordnare får ej vägra).
      3 DU går till AF tar din kölapp och begär samtal med en handläggare eller den lokala kundtjänsten.
      4 DU sitter kvar och läser ""Platshournalen" (på tidningen eller i datorn).
      5 DU begär nytt samtal efter lunch med kundtjänstpersonalen.
      6 du går från AF klockan 16,00
      OM dom drar pengar så anmäler du AF/FK till JO

      Radera