torsdag 12 september 2013

SKROTA FAS 3 i kyrkan nu!


KYRKOVALET, hur ska jag göra med det? Jag har ju faktiskt inte gått ur Svenska Kyrkan ännu, jag kunde inte göra det när jag var som mest ilsken över detta med SKARA pastorat, Varnhems Klosterkyrka som sa upp arrendet för Lena Svedung. Så jag har ett röstkort som ligger här i min inkorg. Men vad ska man då rösta på? Ja jag vet inte. I Skara pastorat är det ju en Socialdemokrat som sitter som ordförande i Varnhems Församling och som med näbbar och klor försvarar beslutet.

Nu tillhör ju inte jag Skara pastorat, inte heller Varnhems församling. Men kunde jag så skulle jag gå dit och rösta bort denna Socialdemokratiska ordförande.

Lästips! NLT, Nya Lidköpingstidningen skriver bland annat:

"Här får kyrkonämndens ordförande Barbro Olofsson (S) ta emot listor med drygt 3 000 namn som protesterar mot att det nuvarande arrendet för Varnhems kloster­kafé inte förlängs."

Jag får fundera vidare, än är det ett par dagar kvar...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Igår läste jag att arbetslösheten alltjämt stiger, idag så sa de på radion att SYSSELSÄTTNINGEN stiger! SYSSELSÄTTNINGEN? Vad menar de egentligen med det? Att folk får jobb? Njae... det kan jag inte tro. Jag har kollat upp lite hur det såg ut på Arbetsförmedlingen i Augusti månad 2013 jämfört med Augusti månad 2012.

Alltså, hur kan det vara en ökning på 3,3% över de öppet arbetslösa och arbetslösa i program med aktivitetsstöd i augusti 2013 jämfört med augusti 2012...om sysselsättningen stiger???

VK, Västerbottenkuriren:
"Antalet sysselsatta fortsätter att öka, med 48 000 personer i augusti jämfört med samma månad i fjol."
och lite längre ner...
"Även på kort sikt, månad för månad, ökar sysselsättningen och de arbetade timmarna något, enligt säsongrensade trendvärden från SCB. Också arbetslösheten går ned svagt, samtidigt som arbetskraften ökar i antal."

Den FASANSFULLA FAS 3 växer stadigt, även om det skakar lite upp och ner mellan veckorna, men utvecklingen är densamma, stadigt uppåt. I Augusti 2013 var där 33970 personer, en ökning med 6,7% jämfört med samma månad föregående år. Andelen arbetssökande som hade arbete UTAN något stöd var 3,4% lägre denna månad i år jämfört med i fjol.

Däremot så ökar BIDRAGS-ANSTÄLLNINGARNA!   En ökning med 8,2% i augusti 2013 jämfört med samma månad i fjol. Ni har säkert hört talas om SAS anställningar, Särskilt anställningsstöd. Om man hamnar i FAS 3 finns också det som kallas FSAS, det vill säga FÖRSTÄRKT Särskilt anställningsstöd. Där betalar inte arbetsgivaren många kronor alls för att få arbetskraft. Ni ser själva här i tabellen hämtad från Arbetsförmedlingens månadsstatistik.

Ökningen är enorm!!! 503,4% är ökningen för augusti 2013 jämfört med augusti 2012, det är väl då alltså HIT det stora flertalet försvinner, de som påstås få jobb av de 15 % som man säger lämnar FAS 3 för jobb, bidragsanställning eller studier... Eller?

Men även andra bidragsanställningar, som Trygghetsanställning, Utvecklingsanställning, Utvecklingsanställning på Samhall och Kulturarvslyftet ökar kraftigt. De traditionella Lönebidragsjobben och OSA (Offentligt skyddat arbete) minskar dock, som man kan se nedan.

Bakom pennan, Irene




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar